Timo Soinin kateusvero upotettava

Publicerad 08.02.2017 kl. 16:54
Kolumni Verkkouutisissa 11.1.2017

Sipilän hallituksesta piti tulla se hallitus, joka purkaa normeja sekä poistaa turhaa byrokratiaa ja hallintoa. Hallitus, joka taistelee sinivalkoisten työpaikkojen puolesta ja tukee yrittäjyyttä. Mutta miten kävi? Hallitus päättikin keksiä täysin uuden byrokratiaa lisäävän pisteveron, joka koskee yli yhdeksän metrin tai yli 50 hevosvoiman veneitä ja yli 125 kuutiosenttimetrin moottoripyöriä.

Käynnissä olevalla lakiluonnoksen lausuntokierroksella ei taida olla mitään merkitystä. Verostahan sovittiin jo hallitusohjelmassa, jonka jälkeen valtiovarainministeriön halutonta virkamieskoneistoa käskettiin valmistelemaan asiaa.

Laajalla kentällä kysytään nyt: miksi? Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini on julkisuudessa esittänyt painavat perustelut. Uudella verolla päästään näet vihdoinkin verottamaan “herrojen huvikuunarit ja juppiskootterit”. Tällaista määritelmää ei itse lakiluonnoksesta löydy. Sen sijaan löytyy numerotietoa ja tekstiä, jotka osoittavat, että perussuomalaisten vonkaama kateusvero iskee pahimmin aivan tavallisiin pulliaisiin. Se osuu siis perussuomalaisten omaan nilkkaan niin, että jänteet paukkuvat.

Lakiluonnoksesta löytyy myös valtiovarainministeriön tekemä verojen yritysvaikutusten arviointi, joka on ällistyttävää luettavaa. Siinä hallitus myöntää itse ja avoimesti, että verot vaikuttavat negatiivisesti kotimaisen vene- ja moottoripyöräalan liiketoimintaan. Kysyntä laskee ja alan työpaikkoja menetetään. Miten ihmeessä hallitus, joka on ottanut tavoitteekseen 110 000 uuden työpaikan luomisen voi antaa sellaisen lakiesityksen, jolla tietoisesti vähennetään työpaikkoja?

Luonnoksen perusteluosassa todetaan myös avoimesti, että veron ainoa tarkoitus on lisätä valtion verotuloja. Samoin perusteluin Ahon hallitus (1991-95) sääti pisteveroja, joilla rokotettiin valmismatkoja, puhelinlaskuja ja ajoneuvoja. Kaksi ensiksi mainittua poistettiin sittemmin, ajoneuvoveroa ei.

Valtionvarainministeriö on siitä lähtien karsastanut pisteveroja niiden vaikeaksi ja kalliiksi todetun hallinnoinnin ja kannon takia. Lisäksi niitä on vaikea selittää muulla, kun valtion rahan tarpeella. Tulopuolella vene- ja moottoripyöräverolla on luonnoksien mukaan noin 42 miljoonan merkitys. Sillä maksetaan toki valtiovelan korkokuluja peräti 12 päivältä. Koska sekä veneitä että motskareita poistetaan rekisteristä nopeaa tahtia jää lopullinen vaikutus ilmeisesti vieläkin pienemmäksi.

Silti perussuomalasilla, keskustalla ja kokoomuksella on pakonomainen tarve runnoa läpi tämä täysin naurettava vapaa-ajan toimintaa sekä suomalaista työllisyyttä ja yrittäjyyttä haittaava täsmäohjus.

Uuden kateusveron piiriin tulevien veneiden ja moottoripyörien omistajia on Suomessa satoja tuhansia. He ovat valveutunutta, hyvin järjestynyttä ja harrastustaan rakastavaa porukkaa. On vaikea kuvitella, että nykyiset hallituspuolueet saisivat vene- ja moottoripyöräpiireistä yhtäkään ääntä tulevissa vaaleissa.

Stefan Wallin